Keratosis Pilaris atau Chicken Skin

Semua orang nak kulit yang cantik kan. Dari kecil mak kita dah ajar cara nak jaga kulit sampai la kita dah dewasa dan kawin then ada anak, kita pulak ajar anak jaga kulit.

Apabila part kulit genetik yang bermasalah memang susah kita nak jaga sebab dah genetik macam tu kan. Sama jugak macam umie.

Setelah hampir 37 tahun baru tau yang selama ni yang umie hadapi adalah sebab genetik. Dalam family umie yang mengalami masalah kulit genetik ni adalah umie dan kakak umie no. 3. 

Lately umie tengok keadaan kulit lengan dan peha ada masalah sikit. Baru jer 2-3 malam lepas umie try google pasal ruam dan ternampak la seperti simptom yang umie hadapi sekarang ni. Tapi dari entri yang umie baca dari blog dari luar negara yang banyak expose pasal kulit ni. 



Ihsan Mr. Google

Ini dipanggil sebagai Keratosis Pilaris atau perkataan lainnya adalah seperti kulit ayam. kulit macam ni tak berjangkit pun cuma kelihatan kasar.

Bayangkan you all, selama ni umie tak pernah tahu pun apa yang berlaku kat umie sendiri. Lately yang jadi makin worse ni cuaca dan umie pulak bekerja dalam aircond. Kalau dah became worse dan naik bintik merah ni maksudnya kulit makin kering. Itu sebabnya apabila pada musim sejuk atau waktu salji kalau di negara barat memang kulit akan cepat jadi kering dan seboleh-bolehnya kita kena gak terdedah pada cahaya matahari walaupun dalam 20 minit sehari. Kita kat Malaysia ni pun kalau asyik kena waktu hujan dan duduk dalam aircond, kulit pun boleh jadi kering gak macam tu. Masuk kerja sebelum matahari terbit then keluar ofis pulak lepas matahari terbenam. Memang tak jumpa matahari la gitu kan..hehehe

Cuba you all bayangkan macam umie. Setiap hari pakai baju lengan panjang di ofis dan bintik merah tu naik sampai pergelangan tangan jer. Atas tapak tangan umie ok jer. Dah tu pulak umie tak suka pakai losyen macam orang lain. Rasa macam tangan berminyak jer then tu sebabnya kenapa tangan umie kering. Apabila kering ni la yang menyebabkan kulit jadi naik bintik-bintik.

Ok, umie cerita sikitla yer pasal Keratosis Pilaris ni. Maybe tak ramai yang mengalaminya dan secara kasarnya ramai yang mengalami keratosis pilaris ni yang berkulit cerah...hihihi.

Keratosis Pilaris ni sebenarnya adalah disebabkan oleh terkumpulnya keratin iaitu sejenis protein yang melindungi kulit dari sebarang jangkitan dan benda yang berbahaya. Keratosis ni biasanya dialami oleh orang yang mempunyai kulit kering dan nama lain Keratosis Pilaris ni adalah sebagai "Chicken Skin" atau kulit ayam. Kalau tengok kulit nampak ada folikel rambut atau bulu roma tu akan nampak bintik merah/putih atau hitam. Kebiasaannya bintik-bintik ni terdapat pada lengan, peha ,belakang badan dan juga muka. Sebenarnya tak ada lagi ubat yang spesifik untuk mengubati keratosis ni.

Tujuan umie buat entri pasal keratosis pilaris ni sebab umie sendiri yang mengalami dan nak carilah solution nak kurangkan masalah ni. Manalah tahu kandungan vitamin Shaklee boleh gak bantu untuk kurangkan walaupun bukan untuk mengubati sepenuhnya.

So, kalau ada kawan-kawan terbaca apa-apa entri mengenai keratosis pilaris ni boleh gak share kat umie. Then next entri umie akan cari lagi info yang boleh umie share kan untuk you all. Bye you all... jumpa lagi next entri yerrrrrr.....




Hubungi Umie 013-421 5713 (Whatsapp), COD sekitar Putrajaya, Banting, Nilai, Bangi

Comments

  1. Saya pun alaminye juga. Sampai kebas kulit betis. Sabar je lh

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo.. tu mcm teruk gak tu. sy sofar ok lagi tak byk tapi nampak ketara jugak pada kulit

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Giveaway Contest Produk Shaklee Pilihanku

Saper Suka Makan Tongkeng Ayam?

Hadiah Shaklee 180