Anak Ceria, Ibu Bapa Bahagia

Lately, umie lebih tertarik dengan suplement kanak-kanak ni lebih-lebih lagi sekarang dah start sekolah.
Ada anak kawan-kawan baru masuk sekolah..tabika, tahun 1 dan baru masuh sekolah menengah.
Ada sekolah yang dah start orentasi  minggu lepas.

Hari ni umie teringat dengan zaman umie dari start tabika, sekolah rendah, menengah sampaila umie g kolej...seronok pulak teringat zaman sekolah ni.

Suatu hari nanti bagai manalah keadaan umie kalau ada anak.. mesti gelabahnya melebih dari anak.. Anak buat relax jer.. Macam tulah situasi di ofis hari ni.. Pagi hantar anak g sekolah.. jam 9-10 pagi jenguk anak pulak di sekolah masa rehat..tengok dia orang makan apa? Ada yang beli dan beratur dan ada yang siap-siap bawa bekal dari rumah.

Hari ni wall fb memang penuh pasal anak masuk sekolah. Moga suatu hari nanti umie akan mengalami seperti tu jugak...

1ST DAY AT SCHOOL


So ibu-ibu.. bapa-bapa..apa khabar 1st day persekolahan anak you all hari ni? semuanya ok ker? 
Tadi anak member ofis macam nak demam pulak.. kot terkejut tengok ramai orang kat sekolah kot..hihih..

Disebebkan dah bercerita pasal anak ni, umie ada sedikit info untuk u all.


aktiviti pembelajaran pun terganggu

Cuba you all tengok balik keadaan anak you all...kalau yang dah start sekolah ni terutama sekali yang baru masuk tahun 1.. balik sekolah, masuk jer dalam kereta dah senyap.. tidur sampai berdengkur.. penat.. kesian kan.. kalau dah balik sekolah penat, so malam hari nak buka buku lagi la penat.

Sebab tula minggu pertama persekolahan ni biasanya sekolah akan loosekan sikit aktiviti pembelajaran di sekolah nak bagi anak-anak ni familiar dengan keadaan di sekeliling sekolah. Nak suai kan diri dengan kawan-kawan, nak belajar macam mana nak beli makanan kat kantin, nak ke tandas, bilik guru dan nak ingat muka guru yang keluar masuk time pertukaran kelas/matapelajaran.

Umei dah pernah rasa time umie mengajar sebagai guru sandaran tidak terlatih (GSTT) sebelum ni.. sebutannya GSTT bukan GST okay..hehehhee

KANAK-KANAK PUN BOLEH STRESS


runsing, bimbang

Jangan ingat kanak-kanak pun tak tahu stress tau.. kalau diorg stress lagi la kita tak tahu.. tu sebabnya diorg ni kurang bercakap, kadang-kadang tak sihat sampai demam, sakit perut.

Macam tu gak berlaku dengan cucu saudara umie(cucu kakak umie yg sulong).. umur baru 3 tahun, asyik sakit perut jer.. bawa g hospital.. rupanya-rupanya dia stress.. kena la duduk rehat kat hospital 1 malam bagi release stress tu.. macam tak percaya jer kan.

So kalau dah kat sekolah ni tak mustahil anak kita pun boleh jadi stress.. tu belum ada kes buli kat sekolah lagi tu.. lagi la mereka akan jadi stress... ibu bapa patut ambik peranan tau supaya diorg enjoy dengan pembelajaran dan aktiviti sekolah diorang.

SARAPAN MAKAN APA?



diabetes


Setiap hari you all bekalkan anak apa yer? Teringin gak umie nak tau.. Ada yang bawa bekal tu bagai nak g picnic Macam-macam dalam tupperware@tipuware tu..hihi...

You all tau tak.. kalau anak kita ni kandungan gula dalam badan tinggi tu yang menyebabkan ramai kanak-kanak yang obesiti, berat badan berlebihan tau dan tak mustahil dari kecik dah mengalami kencing manis. Kesian anak kita ni.

Kalau kandungan gula tinggi dalam badan ni boleh menyebabkan badan cepat letih, tak bertenaga, mata mengantuk dan proses nak belajar pun terganggu.

Boleh kalau nak bagi anak makan banyak tapi biarlah seimbang.

SEBELUM KE SEKOLAH TIDAK SARAPAN KER?




Kalau pagi-pagi anak tidak sarapan pun lagi 1 hal..bayangkan dengan perut lapar.. boleh ker kita nak tumpukan perhatian dalam kelas.. tak payah la kita tengok anak kita.. tengok la diri kita sendiri. Kalau lapar, memang kita akan rasa macam tak boleh nak fikir dah otak ni nak buat kerja lain melainkan teringatkan  makanan..hehehehe

So.. ada effectnya jugak kalau terlalu kenyang dan tak makan sarapan langsung tau. So biarlah berpada-pada.. cukup-cukuop.. berhenti sebelum kenyang.. dah kenyang sangat nanti karang pun mata mengantuk pulak kan..

TERBAIK UNTUK ANAK

 

Ada customer umie yang sangat prihatin dengan perkembangan anak dia. Dari segi pemikiran otak anaknya, kesihatan, pembelajaran dia memang titik beratkan. Yerlah, saper tak sayang anak kan.. Kalau boleh nak jer semua benda yang bagus untuk anaknya.

Kalau habis dia memang akan beli mealshakes untuk anaknya.. seperti yang umie dah cerita pada post sebelum ni mengenai MEALSHAKES. So khasiatnya memang banyak. 
Umie pun pernah rasa Mealshakes ni.. vanilla, cukup manis tp manisnya bukan gula tp kandungan semulajadi yang terkandung dalam mealshakes ni dah menyedapkan rasanya.

Selain kanak-kanak, orang dewasa pun boleh gak minum. Mealshakes ni sarapan mudah yang banyak khasiatnya. sebab apa? Sebab ia sarapan segera, nak minum banyak kali pun tak apa, rendah kolesterol, lemak dan sodium, memberi tenaga dan mealshakes ni mampu milik sebab jimat dan harga memang berpatutan.



So, kalau ada ibu-ibu yang tak sempat nak sediakan sarapan pagi yang banyak untuk anak anda, boleh la try mealshakes ni. Yang pasti tidak akan mengecewakan sebab sedap... mesti akan kata nak lagi.. nak lagi..hehhehe

Kalau umie sebagai ibu bapa memang nak yang terbaik untuk anak sendiri. Apa yang kita bagi semasa kecil ni la yang akan menentukan dia di masa hadapan...In shaa Allah yang terbaik sahaja.

Hubungi Umie 013.421.5713 (Whatsapp), COD sekitar Putrajaya, Banting, Dengkil, Nilai
Image and video hosting by TinyPic

Comments

Popular posts from this blog

Giveaway Contest Produk Shaklee Pilihanku

Saper Suka Makan Tongkeng Ayam?

Hadiah Shaklee 180