6 punca utama JERAWAT!! Dan Cara Mengatasi

Jerawat adalah satu keadaan di mana kulit muka terjadi infeksi dan keradangan dan menyebabkan rasa tidak selesa pada muka dan akan menyebabkan rasa rendah diri dan kurang confident pada diri sendiri.

Bagi sesetengah orang... faktor jerawat ni adalah normal dan tak normal apabila pada mulanya kulit muka licin dan gebu berubah menjadi tempat pembiakan jerawat.. stress...stress... makin stress.. jerawat pun makin banyak..

Seawal usia 20-an atau paling awal pun.. apabila dah baligh/cukup umur, jerawat ni boleh tumbuh bila-bila masa.

Beruntung kalau memang tak ada jerawat...kalau jerawat tak ada tp kulit akan jadi kusam kan?

Umie pernah mengalami jerawat yang banyak di kawasan muka terutamanya bawah pipi...ni umie masa time belajar dulu...tau sebab apa?

Umie kulit sensitif, produk kosmetik memang tak pakai pun.. pakai bedak biasa dan krim jer.. tp bahan yang ada dalam bedak tu la yang menyebabkan muka umie berjerawat teruk.

Alhamdulillah... jerawat ni dah dapat di atasi sejak 9 tahun lepas...nak tau sebab apa?

Ada 6 faktor/punca jerawat pada wajah seseorang.

http://athiyyah-hannani.blogspot.com

Perubahan Hormon 

Jerawat disebabkan oleh faktor hormon yang tidak stabil dalam badan. Kadang-kadang ubat jerawat pun sukar untuk mengubati jerawat yang disebabkan oleh hormon yang tidak stabil ini.

Faktor Pemakanan

Kalau suka makan makanan yang berminyak dan bergoreng, jerawat ni memang sgt suka naik pada muka.. begitu juga makan kacang dan bergantung kepada setiap orang.. macam-mcam jenis makanan lain pun boleh menyebabkan jerawat. Bahan pada makanan tersebut boleh menyebabkan jerawat. Kalau boleh elakkan makan seperti junk food, fast food tetapi bykkan pengambilan makanan seperti sayur-sayuran dan minum air putih secukupnya.

Tahap Stress Tinggi

Tahap stress yang tinggi boleh menggalakan jerawat untuk menjadi semakin banyak dan menyebabkan keradangan yang teruk pada jerawat. Apabila kita berada dalam keadaan stress.. peningkatan pengeluaran adrenalin dan hormon androgen yang dikeluarkan secara berlebihan dalam badan boleh meningkatkan pertumbuhan jerawat tersebut. So jangan la stress-stress kalau tak nak jerawat makin banyak..

Diet Tidak Seimbang

Diet yang tidak seimbang juga menjadi punca jerawat tersebut. kadang kita mengambil sesuatu makanan itu terlebih dan terkurang semasa diet pun boleh menyebabkan jerawat.

Produk Kosmetik

Apabila liang pada muka tersumbat, itu boleh menyebabkan punca jerawat. Bahan kimia pada kosmetik tersebut boleh menyebabkan jerawat makin byk sebab ia tidak sesuai dengan kulit kita. Sentiasalah rajin untuk membersihkan wajah. Sebagai seorang muslim, kita ni sgt beruntung sebab kita basuh wajah kita 5 kali sehari dengan air wudhu.

Pencemaran

Faktor pencemaran dan keadaan cuaca juga mempengaruhi jerawat. Apabila tangan tidak bersih, pegang pulak kat muka..so bakteria jerawat itu boleh merebak ke bahagian lain pada muka. Faktor udara yang tidak sihat seperti sekarang.. musim jerebu, elakkan keluar untuk aktiviti luar.


Ok...6 faktor/punca ni yang dapat dikenal pasti punca jerawat pada anda.. Bagi umie semuanya ada kaitan dengan umie 9 tahun lepas.

  1. Betul..bormon tak stabil dan sejak baligh, jerawat dah mulai tumbuh kat dahi.
  2. Umie memang suka makan benda yang bergoreng/berminyak seperti KFC.. memang favourite la tu.
  3. Jerawat dah makin byk kat muka jadi stress..malu, nak berhadapan dengan org lain pun malu.
  4. Diet - disebabkan kurang nutrisi lengkap dalam piramid makanan menyebabkan makanan yang diambil tidak seimbang.
  5. Dulu umie pernah pakai krim pada muka, disebabkan peluh, jerawat naik. Macam-macam produk dah try.. jerawat pulak jadi bertambah banyak sebab kulit sensitif.
  6. Ni memang tak boleh nak elak.. panas, hujan tak kira.. dulu aktif sukan.. so berlatih tak kira masa, kulit pun tak terjaga.

 

Cara Umie kurangkan Jerawat

Selain pengambilan makanan harian.. umie ambik suplement tau..suplement dari sumber semulajadi dan bukan sintetik. Suplement ni umie dah 3 tahun umie amalkan..


http://athiyyah-hannani.blogspot.com

 Ni suplement yang umie amalkan.

Herblax - nak flush out semua makanan dalam perut.. dah lama duduk dalam tu patut dikeluarkan. Kalau lama-lama boleh jadi toksin dan toksin tersebut dikeluarkan melalui jerawat..melalui kelenjar peluh dan pori muka menyebabkan jerawat.

B complex - disebabkan selalu stress memikirkan wajah x sembuh dari jerawat. Umie amalkan pengambilan Bcomplex sebagai penenang, xmau stress-stress.

Zinc Complex - Jerawat ni kalau dah kena infeksi dan keradangan boleh menyebabkan jerawat ni berdarah, luka dan menyebakan bakteria merebak ke kawasan muka, umie amalkan makan zinc complex ni nak cepatkan sembuh luka jerawat tu.

Vita E - ni nak bagi pudarkan bekas jerawat yang seperti kawah gunung berapi tu. Boelh juga buat masker.

Vita C - mengurangkan keradangan pada wajah dan pudarkan bekas jerawat juga sebab ia dapat memberikan sumber kolagen pada muka dan mencerahkan.

ESP -  membaik pulih tisu muka yang dah rosak disebabkan jerawat. Ia juga bertindak untuk melicinkan wajah kerana sumber makanan dari soya yang semulajadi dapat menganjalkan kulit muka dan bagi muka lebih gebu.



Selain mengambil makanan tambahan/suplement, umie pun guna produk shaklee untuk membersihkan wajah.

 http://athiyyah-hannani.blogspot.com

Gentle Action Makeup Remover - setiap malam sebelum tidur, umie akan bersihkan wajah dengan makeup remover ni. Ia bertindak membersihakan segala kotoran termasuklah kesan produk kosmetik pada muka. Kalau tak keluar rumah pun.. just masak jer pun umei guna makeup remover ni. Habisla segala daki pun boleh hilang..hihihi

Pencuci muka terdiri daripada 2 .. boleh pilih:

  1. Gentle Deep Foaming Cleanser - kalau kulit muka berminyak.. amat digalakkan pakai pencuci muka ni sb ia mengeluarkan byk buih yang boleh menyingkirkan minyak pada wajah atau pun boleh pilih;
  2. Pencuci Muka Enfuselle - ni untuk kulit muka normal hingga berminyak. 
Umie pernah guna kedua-dua jenis pencuci muka ni.. dan kedua-duanya memang sesuai. dan ia bergantung juga kepada bajet anda..hehehehe
 
So.. kalau nak atasi masalah jerawat ni, kena kenalpasti dahulu punca jerawat tersebut.. dan saya sebagai Pengedar Sah Shaklee anda akan memberikan konsultansi percuma untuk anda.

Saya pernah mengalami masalah jerawat dan saya boleh guide anda untuk mengatasi masalah jerawat tersebut dengan produk yang betul.

Jika berminat nak tahu lebih lanjut, boleh hubungi umie... just Whatsapp "No Acne" ke 013.421.5713... Saya sedia membantu anda.




Comments

Popular posts from this blog

Giveaway Contest Produk Shaklee Pilihanku

Saper Suka Makan Tongkeng Ayam?

Hadiah Shaklee 180