MLM vs Sistem Piramid Skim Cepat Kaya

Dulu umie ingatkan MLM dan Sistem Piramid ni adalah 2 benda yang sama tp rupanya jauh beza bagai langit dan bumi.

Sepanjang umie baru nak terjebak dengan bisnes ni... pernah sekali dulu di approach oleh peniaga skim cepat kaya ni.. Perkara ni berlaku pada tahun 2007, umie baru jer datang ke Semenanjung. Janji jumpa di sebuah kedai mamak berdekatan rumah di Rumah Flat Presint 9 yang suatu ketika dulu dikenali sebagai Flat Antabangsa.

Adalah kawan umie ni yg dulunya serumah time menyewa di kawasan Pandan Indah, KL.. ajak jumpa.. Ingatkan ajak jumpa sebab dah lama tak jumpa.. rupanya ada udang di sebalik mee.. rupanya nak kenalkan bisnes yang dia tengah buat yang menguntungkan tu..

Setelah mendengar dengan jelas penerangannya...umie tak nak join... sanggup ker nak g pinjam kat bank RM20K.. bukan RM20.00 okay...siap nak ukur badan bagai...oo.. tidak.. pantang kalau org pegang badan ni..

Nasib baik la umie masa tu memang x suka nak buat bisnes.. dengan pengetahuan yang sikit, pemalu dan kurang yakin pada diri sendiri.. nak jual brg pada org lain lagi la tak sanggup.. nak angkat muka tgk muka org pun xboleh nak tegak 90 darjah....hehhehe

So.. u all mungkin keliru dengan MLM dan Sistem Piramid ni kan.. ramai yang mengatakan mereka membuat MLM tapi pada dasarnya mereka menggunakan Sistem Piramid.

Beza MLM dan Sistem Piramid

Sistem Piramid

  • merujuk kepada seseorang yang menyertai sistem tersebut, melabur sejumlah wang dan mengajak ahli lain untuk melabur sejumlah pelaburan yang sama.
  • Kebiasaannya, ahli akan dibayar mengikut jumlah ahli yang ditaja atau berkembangnya kumpulan tersebut.
  • Semakin ramai ahli, semakin byk bonus yang diperolehi oleh uplinenya(orang menaja ahli)
  • Penjualan barangan atau perkhidmatannya pula tidak setimpal dengan jumlahwang yang dilaburkan oleh ahli.
 
https://ms.wikipedia.org/wiki/Skim_piramid

MLM (Multi Level Marketing) 

  • MLM adalah suatu perniagaan alternatif iaitu pemasaran yang dilakukan melalui banyak level (tingkatan)
  • MLM ni konsepnya lebih ke atas atau kebawah/ lebih ke kiri dan ke kanan (grow deeper and grow wider)
  • melibatkan penjualan produk kepada pelanggan dan meneroka peluang bersama-sama orang lain.
  • sekiranya anda masuk lambat dalam sesuatu organisasi ia akan masih menguntungkan anda sekiranya anda membuat penjualan atas usaha sendiri dan tanpa usaha tiada keuntungan yang akan anda dapat.
  • Tidak kira masuk awal atau lambat, bonus/komisen akan dikira bersadarkan kepada usaha masing-masing.



Ok..itu saje sedikit penerangan ringkar yang umie fhm perbezaan MLM dan Sistem Piramid ni. Umie harapkan u all jgn keliru bentuk perniagaan seakan MLM tp pada dasarnya ia adalah menggunakan Sistem Piramid.

Dengan sedikit info yang umie faham ni, moga u all dapat membezakannya dan lebih maju dalam bisnes tanpa ditindas oleh upline.

Comments

Popular posts from this blog

Giveaway Contest Produk Shaklee Pilihanku

Saper Suka Makan Tongkeng Ayam?

Hadiah Shaklee 180