Cuti-Cuti Malaysia Part 2

Assalamualaikum dan apa khabar semua? Hopefully semua sihat. Almaklum jer la musim tak menentu dan hujan jer ni.. Jgn lupa amalkan vitamin c utk imun badan dan bulan ni memang promo Vita c Plus memang kaw-kaw murah.. 

Vita C plus ni boleh beli 6 botol dan dapat free 1 botol.. kongsi dengan kawan-kawan dan family sungguh jimat. Tak nak beli 6 botol boleh beli 2.. dapat less 5% lagi tu.. pun still jimat.

Cuti-Cuti Malaysia Part 2

Entri ni sambungan dari entri Cuti-Cuti Malaysia to Kota Bharu, Kelantan. Entri tu baru sekerat hari jer.. belum pun sampai sehari.

Actually, umie bercuti-cuti ni sb nak tgk negeri orang dan merasa makanan negeri tersebut. 1st time umie jejakkan kaki ke semenanjung adalah pada tahun 2006 dimana umie dipostingkan ke Putrajaya. 
Tak pernah pun umie buat survey makanan di semenanjung ni mengikut negeri masing-masing. Agak terkejut jugak ramai org kata Sarawakian ni tak minat pada makanan semenanjung dan pedas. Actually umie sgt suka..terutama sekali nasi kerabu dan laksam yang asalnya dari Kelantan.

No wonder la umie ke Kelantan ni nasi kerabu dan laksamnya sedap jer sb diorg memang pro masak masakan negeri diorg..hehehhe

Pasar Besar Siti Khadijah

Di Kota Bharu Pasar Besar Siti Khadijah ni antara tempat yang wajib di lawati. Rata-rata peniaga di sini adalah wanita.


1st day di Kota Bharu, umie dah melawat tapak ke pasar Besar Siti Khadijah ni. Rindunya pada tempat ni. Macam-macam diorg jual, sayur-sayuran, buah-buahan, makanan laut seperti ikan, udang, sotong.


Umie naik sampai tingkat 2 jer.. tak larat dah nak pusing. Ada yang jual barang-barang seperti periuk belanga, keropok kering, keropok lekor, asam jawa, serunding, kain batik sutera, crepe, jacquard dan banyak lagi lah dan kualiti kainnya cukup halus dan cantik.

Apa yang umie boleh simpulkan, Kelantan ni memang mewah dengan makanan. Nak cari makanan pun senang sb ramai Melayu yang berniaga. Tingkat bawah sekali pasar ni kalau nak cari kuih muih utk sarapan pagi memang byk di jual kat bawah ni.. kalau karipap pusing tu di Putrajaya rm0.50, itu pun kecik jer.. kat sini rm1.00 boleh dapat 4 ketul. Ketupat palas daging RM5 dapat 8 ketul. murah sgt dan kuih muihnya sedap. 

Kampung Kraftangan

Hari pertama di Kota Bharu ni, umie meronda di sekitar hotel jer.. hotelnya ni memang berdekatan dengan tempat-tempat bersejarah di Kelantan. Umie tak lepaskan peluang masuk ke Kampung Kraftangan. Uniknya di kampung ni, ada kedai makan. Namanya Restoran Nasi Ulam Cikgu. Restorannya ni menyediakan masakan asli Kelantan dan pelbagai jenis ulam-ulaman di sediakan. 

Kalau ke Kota Bharu jangan lepaskan peluang untuk merasa masakannya.


Husband dan ibu mertua umie berpeluang merasa masakannya dan harga pun berpatutan. Umie pulak just minum air sb kenyang lagi lepas makan nasi berlauk di Kopitiam Kita tu. masa yang sesuai untuk makan di sini dari jam 11 hingga 1 tengahari.. time ni dah makin ramai pelanggan yang datang untuk merasa masakannya. Sementara tunggu nak check in hotel.. umie duduk lepak di restoran ni memangkan cucaca mendung dan hujan renyai. Lagi pun hotelnya lebih kurang 500 meter dari restoran ni.. dekat jer.

Dah settle check in hotel 2.30 petang, umei rehart jap di hotel sb petangnya umie akan ke pantai. Salah satu pantai di Kelantan yang selalu dan menjadi Sebutan org ramai iaitu Patai Cahaya Bulan atau nama sebelum ni adalah Pantai Cinta Berahi(PCB)

Pantai Cahaya Bulan


Kali ke 2 umie sampai di pantai ni. Banyak jugak perubahannya. Ombaknya, anginnya.. tetap kuat seperti sblm ni.



Dah penat berjalan di pantai.. umie singgah minum petang jap. Sebeluk keluar dari hotel tadi umie dah telan 2 biji phytocol-st.

Balik dari pantai ni dah maghrib..plan tak nak makan nasi.. so kitaorg decide nak makan roti.. so pergi la makan roti tempayan kak ros.

Rupa-rupanya roti tempayan ni roti nan..hehehe.. tp kat sana panggil roti tempayan...
 
dah kenyang.. balik la ke hotel semula...Sampai hotel umie telan dah 3 biji lecithin dan 3 biji omega..alhamdulillah.

Segala perjalanan dipermudahkan. 

2nd day umie buat trip ke Kuala Terengganu pulak. So tunggu entri Kuala Terengganu pulak k...

Page : https://www.facebook.com/AthiyyahHannani
No. Hp: 013-4215713 (sms/whatsapp) - 013-8213930 (sms/call)
Emel: shafiedah_n@yahoo.com
COD: Putrajaya, Bangi, Sepang, Nilai, Banting
Pos: Ke seluruh Malaysia dan luar negara



Comments

Popular posts from this blog

Giveaway Contest Produk Shaklee Pilihanku

Saper Suka Makan Tongkeng Ayam?

Hadiah Shaklee 180