Kolestrol Tinggi


KOLESTEROL TINGGI


Risiko kolestrol yang tinggi dalam saluran darah akan menyebabkan beberapa gejala berbahaya yang boleh menyebabkan penyakit jantung dan stroke. Dua sumber utama kolesterol ini didapati daripada makanan dan juga hati.

Kolestrol terbahagi kepada 2 jenis iaitu LDL dan HDL.
Kolestrol LDL adalah kolesterol "jahat" di mana apabila LDL ini lebih tinggi daripada HDL akan menyebabkan berlakunya serangan jantung. Apabila LDL ni melekat pada didinding arteri akan menyebabkan plak kolesterol akan berkumpul lama kelamaan iakan menyempitkan saluran darah yang dipanggil atherosclerosis.

Kolestrol HDL adalah kolestrol "baik".  Ia menghalang atherosclerosis dengan menarik kolestrol daripada dinding arteri dan menyingkirkannya melalui hati untuk dibuang menerusi hempedu.

sumber dari google

GEJALA

sumber dari google

Ini adalah salah satu tanda kolestrol tinggi dalam badan. Tanda-tanda lain selain pada gambar tersebut adalah mengalami pening kepala@migrain, sakit sendi. Namun, ia berbeza pada setiap orang.

Cara untuk mengetahui kolesetrol yang tinggi di dalam badan adalah dengan melakukan pemeriksaan kesihatan. Dengan membuat ujian darah di klinik kesihatan berdekatan, kita boleh ketahui paras kolestrol dalam badan. Selain itu, boleh juga membuat pemeriksaan sendiri dengan menggunakan alat khas utk menguji tahap kolesterol.


kolesterol normal jer

umie pernah buat ujian utk check kandungan kolesterol ni dan resultnya 4.04 jer.. alhamdulillah.


sumber dari google

kalau ada sesiapa yang nak beli untuk kegunaan di rumah.. boleh la beli alat ni yang 3 dalam 1... ada gak alat yang khas utk check glucose jer sb strip bacaannya berbeza ikut kegunaan.. nak tahu kadar asid uric pun boleh.

Kebiasaanya.. orang selalu menuding pada orang yang berbadan besar yang akan mengalami kolesterol yang tinggi tetapi orang yang kurus kolesterol normal..anggapan ini agak kurang tepat.. untuk mengetahuinya sila la buat pemeriksaan kesihatan.

Inginkan tahap kolesterol normal seperti saya, amalkan pemakanan yang sihat, selalu bersenam, amalkan makanan tambahan.

Makanan tambahan yang saya amalkan adalah Phytocol-St dan Omega Guard. Ada testimoni customer kat ofis saya, di amalkan Phytocol-St ni lebih kurang dah 2 bulan.. makan pun kdg2 skip jugak.. dari bacaan 7.. awal bulan 8 hari tu dia pergi check up dan resultnya menurun ke bacaan 5. Happy sungguh dia. Apabila ramai orang tanya dia makan apa, dia kata makan phytocol-st beli dari saya. alhamdulillah... moga makin bertambah disihat.

ID saya 892572 (Norsapidah Shahren) Jika ada sebarang masalah boleh hubungi saya 013 421 5713.

Comments

Popular posts from this blog

Giveaway Contest Produk Shaklee Pilihanku

Saper Suka Makan Tongkeng Ayam?

Hadiah Shaklee 180